NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-12
Skrivet av: Anders Winroth skrivet 2002-04-16, 15:07
Sari!
 
Jag har nu varit på Biblioteket och tittat på protokollet och på herdaminnena. Jag tycker inte längre att det finns någon anledning att tvivla på LT:s identitet, som jag gjorde i mitt senaste meddelande. Han är helt säkert identisk med kyrkoherden i Mariestad, och jag tror du har helt rätt när du föreslår att Westbo är fel för Vadsbo. En god emendation, som språkforskarna säger när de inte vill erkänna att det rör sig om en gissning.
Mariestad ligger i och för sig fortfarande inte i Vadsbo härad, men det är ju lätt att tänka sig (som jag föreslog tidigare) att det syftar på ett kontrakt eller något annat. (Det är ju inte lätt att utläsa ur Skaras gamla herdaminne vad kontrakten hette på 1600-talet.)
Det där med avsättningen behöver man nog inte ta så allvarligt. Det är många som genom årets lopp avsatts eller dömts till döden eller så, utan att det har fått några större konsekvenser. Domen kan ha ändrats senare, i riksdagen eller av högre instans. (Det skulle vara intressant att efterforska om det finns något i riksregistraturet om den här affären.) Uppenbarligen hade LT vägrat låta sig avsättas; varför skulle hans superintendent annars ta upp saken i riksdagen? (Just det, hans superintendent; jag hade glömt att norra Västergötland faktiskt hörde under superintendenten i Karlstad vid denna tidpunkt, och jag har ingen referenslitteratur hemma.)