NULL Skriv ut sidan - Masthugg

Anbytarforum

Titel: Masthugg
Skrivet av: Marja Lintula skrivet 2015-10-09, 17:30
Jag söker uppgifter om familjen Lundberg i Götegorg och Bohuslän.  
 17. juni 1770 vigdes Såg-mästaren Leonhard/Leonard  A. Lundberg  i Masthugget och Jungfru Johanna Volger på Vädersågen.  
Örgryte församling  HFHL A1/1 (1773-1791) Vädersågen B. 50 S. 27 visar deras familj med åtta barn och hustruns fader Mäst. Herr Johan Folger ända till år 1781. Därefter kan jag inte finna dem i  Öregryte.  
 
21. september  1772  föddes familjens andra barn Jan Andreas, Fadd. bland annat Johan Volger och Trädg.mäst. Anders Lundberg i Masthuggsberg. Leonards far?
 
Familjens sjätte barn Hans Peter Lundberg f. 3. mars 1779 i Örgryte, finner jag i Stockholm från år 1825 till 1835 i Maria Magdalena församling, kvarteret Lapskon, huset nro 4 vid Lilla Bastugatan 2 gamla. Han kallas coopv.skepparen/cap och handelssjökapten. Han är gift med Johanna Elisabet, har två döttrar och hustruns syster Inga Elisabet Peterson f. 2. juni 1797 bor hos dem.
 
I Stockholm finns också coopv.skepparen/kap. Anders Lundberg f. 16. juni 1783, vigd 9. august 1814 i  Hovförsamlingen med Sophia Albertina Brolin f. 9 maj 1788,  
hadde 3 döttrar: Christina (mormors namn) Andrietta (mosters namn), Johanna (farmors namn) Albertina (mors namn) och Sophia (mor namn) Leonardina (av farfars namn?). Bland deras fadder: Hans Peter Lundberg, Johanna Elisabet Lundberg och Inga Elisabet Peterson.
 
Kunde det vara möjligt, att också coopv.cap. Anders Lundberg var son av Leonhard A. Lundberg och Johanna Volger?  
 
Med vänliga hälsningar
Marja