NULL Skriv ut sidan - Sui sexus denis, matrona pietate, ingenio, facilitate, diligentia dicendique vi haud vulgari praedita

Anbytarforum

Titel: Sui sexus denis, matrona pietate, ingenio, facilitate, diligentia dicendique vi haud vulgari praedita
Skrivet av: Magdalena Larsson skrivet 2003-11-14, 18:04
Scando har sekundärt betydelsen skandera, descendo kan därför ha densamma bibetydelsen som dico om än mkt mer högtidligt. I latinarnas begreppsvärld måste det ha funnits ett symboliskt samband mellan att klättra/sjunka och uttala sig/yttra. Dico är besläktat med dicio som betyder myndighet, och till detta subst läggs ofta tradere (-> tradera) i bet lägga ngn under ngns välde, göra anspråk på. Vi har också kvar det symboliska uttrycket tala flytande, flyta är en mindre vanlig betydelse av descendo. Jag tror att dico är yngre än descendo och skapat av det.
 
Infinitivformen (eller vilken dico nu är) är sällan den ursprungliga och därför är det oftare mer intressant att studera andra verbformer för att härleda ord.  
 
Tack för att du förklarar så bra, Micha?l,jag hade glömt bort ordet enklitisk. Jag får fräscha upp min grammatik rejält.