NULL Skriv ut sidan - Brev från drottning Lovisa Ulrika, 1757(franska)

Anbytarforum

Titel: Brev från drottning Lovisa Ulrika, 1757(franska)
Skrivet av: Leif Lundin skrivet 2010-11-29, 23:40
Tack igen Per!    
 
Du anar inte vilket genombrott den här översättningen var för min forskning.
Jag hade ju mer eller mindre kört fast.
 
Oj! det här blev verkligen en  osannolik historia ett operettscenario som du kallade det, men jag tror faktist det mesta i den stämmer.  
Jag har ju redan hittat fragment av den som  bevisligen har hänt.
Det som åerstår är bara att försöka hitta lite mer detaljer och dokument som bekräftar resten. Nu vet jag ju var jag ska leta ungefär.
 
När jag funderat lite, så är det inte alls osannolikt att det är just den här berättelsen som drottningen själv har berättat i något av de tidigare breven till Greven.  Har nämligen läst på lite om honom. Tydligen var det Greve Meyerfelt som fått uppdraget att ordna med lånen för att finansera statskuppen med. Långivarna tyckte tydligen att utgången av det hela verkade osäkert, och ville därför ha kronjuvelerna som pant. Det hela avslöjades ju, så han blev nog tvungen att hålla sig kvar utomlands ett tag efter det.
Kanske var det just han, som genom sitt kontaktnät därnere såg till att historien kom ut i tryck, både för att elda på opinionen därhemma och samtidigt för att misskreditera Nils Palmstierna och Hattpartiet utomlands.
 
Läste även på lite om Anders Carl Rutström (1721-1772). Det bekräftar det vi skrev om tidigare, att Gustav III lärde sig hur man inte skulle göra en statskupp.
Han såg nämligen till att denne man omedelbart blev inlåst i slotts-häktet för att inte störa planerna. Rutström dog dessutom när han satt där.  
 
Mvh / Leif