NULL Skriv ut sidan - Brev från drottning Lovisa Ulrika, 1757(franska)

Anbytarforum

Titel: Brev från drottning Lovisa Ulrika, 1757(franska)
Skrivet av: Mats Pettersson skrivet 2010-11-19, 19:00
Maskinöversatt och grovjusterat i all hast blir det:
Jag fick två brev från er båda, och de gladde mig mycket, speciellt vad gäller våra två olyckliga vänner är jag mycket intresserad. Här på sista tiden har det gått illa för Hård det är säkert, men oaktat det vill jag inte konsultera honom och riskera avresan till Kiel som snart följer. Palmstjernas åtgärd var lik honom. Du vet att han nattetid i Floderius´ fängelse gav denne pengar för att underlätta flykten, samtidigt som det kan leda till att W. 2) och H. 3) tas levande eller döda. F. 4) har flytt men tillfångatogs och rannsakades vid Kämnersrätten, dit han skickade in berättelsen jag just omtalade. Palmstjerna blev tvingad att förklara sig, och man väntar att detta kommer inför parlamentet, men jag tvivlar på att man kommer att lyckas därmed. Det skulle vara klokt att varna W. 2) och H 3) att vara på sin vakt för hela Sverige, om de inte är för välkända. Dessutom är allt här i samma läge som du lämnade. De utrikes affärerna är lika förvirrade och det verkar som om England inte är något hopp för oss. Missnöjet ökar särskilt i garnisonerna, som avskyr sin chef. Kungen har fått 20 tusen ton av ryskt mjöl till sitt eget förfogande, och allt kommer att distribueras som han önskar. Detta ger inget gott intryck på folket. Jag har inte ännu mottagit brevet från W 2) med en kopia av relationen som han överlämnat till.
Jag är orolig, men jag hoppas det har varit chiffrerat. Meddela mig det som W 2) menar är Englands avsikter och om det inte finns något hopp att få brittiska pund. Du vet att det är möbler till mode och som inte kan kan vara utan. Jag skickar ett brev till min bror och jag kommer att vara glad om jag kunde ge dig mer verkligt bevis på den aktning som jag har till dig.
 
Jag är usel på detta - men det är ett tappert försök.
 
Hälsar Mats