NULL Skriv ut sidan - Dansk sjukjournal

Anbytarforum

Titel: Dansk sjukjournal
Skrivet av: Verner Uhrenholt skrivet 2014-05-14, 20:28
Hej Ingemar! Jag är en något ringrostig dansk man som varit allmänläkare i Sverige sedan 1978 och som nästan inte har jobbat som läkare i Danmark. Jag är därför inte så hemma i dansk journal skrivning längre. Jag kan dock i stora drag översätta. RH står som det har föreslagits säkerligen för Rigshospitalet i Köpenhamn. Man har där en käkkirurgisk avdelning som man från stora delar av Danmark remitterar till.
Översättningen i ö:
Av journalen från Avd K RH framgår.
Blödningstid 35 minuter. Hb (hemoglobin) 65% (av normalt som i Sverige är 148 g%), Erytrocyter (vita blodkroppar) 3.6*10.000.000. Index col (färgindex?) 0.9, Hämatokrit 27 vol%. Iindex volym 0.87. Leukocyter (vita blodkroppar) 60.000.
Differentialräkning (tälling): 90% omogna celler som mest liknar myoloblaster. En del leukocytskuggor(?). 5% neutrofila celler, 5% lymfocyter.
Käkkirurgerna har konstaterad betydlig försämring sedan gårdagen, varför patienten har överflyttats hit.
Avföring i orden (dvs normal).  
Vandladning i orden (dvs att kisseriet fungerar normalt)
Ingen hosta, (ingen) funktionsdyspnö (dvs andfåddhet vid rörelse/lättare ansträngning), (ingen) precordialsmärta (dvs bröstsmärta) eller ödemtendens (svullnad).
Ingen viktminskning.
Objektiv(dvs undersökarens fynd): temperatur 40.3
Hoppas att detta kan vara till hjälp.
Lycka till. Många hälsningar Verner