NULL Skriv ut sidan - Piga, hemmadotter, bonddotter och mamsell

Anbytarforum

Titel: Piga, hemmadotter, bonddotter och mamsell
Skrivet av: Ingela Martenius skrivet 2005-12-01, 20:19
Nja.
Mamsell betecknade i grunden en kvinna som var ogift. Men man tilltalade exempelvis en kvinnlig expedit som mamsell - och hon kunde mycket väl vara gift (eller änka). Kände man henne socialt så tilltalade man naturligtvis inte en gift kvinna/änka med mamsell, men en kvinna som arbetade med kvinnliga yrken var enligt sociala konventioner inte gift även om hon i verkliga livet var det. Det var inte så många år sedan vi i vår tid slutade kalla expediter och servitriser för fröken - och det även om vigselringen fullkomligt blänkte på fingret. En ung kvinna som tidigt blivit änka - och särskilt om hon inte hade några barn - kunde mycket väl tänkas vara tvungen att t.ex. gå tillbaka till att arbeta som guvernant. Då bör man som släktforskare inte låta lura sig av att hon i en Hfl kan stå som mamsell Lindgren.

En madam behövde inte vara gift; belägg för bruket att kalla kvinnor, oavsett civilstånd, för madam när de utförde grövre sysslor finns åtminstone från ungefär 1780. Däremot har jag nog aldrig sett det i en Hfl, inte heller om en gift kvinna i småborgerligheten - de jag råkat på har bara stått med namn (tror bara jag sett adliga med titel på kvinnor - förutom mamseller som är guvernanter el.likn., de kan stå som mamsell Lindgren av någon anledning).

Bonddotter är belagt sedan 1657, varianten bondedotter sedan 1732; vilken form prästen valde var nog en smaksak eller kanske beroende på landsända.

En flicka som arbetade hos någon behöver inte alls stå som tjänstepiga, inte ens i Skåne. I de 50-60 socknar i södra och västra Sverige jag haft anledning att gräva lite i har jag nog i stort sett uteslutande sett piga. Däremot skriver vissa präster i Skåne gärna piga långt in på 1800-talet fast de avser vad i övriga Sverige oftast kallades hemmadotter.

Ingela