NULL Skriv ut sidan - Ords innebörd förr och nu

Anbytarforum

Titel: Ords innebörd förr och nu
Skrivet av: Rolf Liljhammar skrivet 1999-10-18, 08:04
Hej Fredrik!
Bra initiativ att öppna en särskild diskussion i språkfrågor.
För att återgå till vår tidigare dialog om bl a oäkta, så håller jag med om att det i insatta kretsar inte är stötande med begreppet.  
Trots det kommer jag i fortsättningen att använda föräktenskaplig eller utom äktenskap när jag talar med, - törs man säga vanligt folk.
Oäkta har ju i nuvarande språkbruk en starkt negativ klang.
I mitt tidigare arbete hade jag mycket med problemungdomar (dvs ungdomar med problem inte ungdomar som är problem) att göra. Vid de nämndbeslut som avgjorde viktiga frågor i behandlingsarbetet hade en del företräde enligt kallelselistan.
Givetvis tolkade de det som att deras ärende var så viktigt att de fick gå in först. Det blev ofta högljutt när jag försökte förklara att företräde i det här fallet betydde närvarande, de trädde inför nämnden inte att de skulle in före Kalle eller Emil som också hade företräde.
 
Så småningom blev uttrycket företräde ersatt med kallas och ett stilla lugn spred sig över min arbetsplats.
 
Vi som svänger oss med fackjargong måste tänka på att orden har olika betydelse för olika personer och situationer och försöka undvika onödiga missförstånd och tolkningar.
 
Mvh
 
Rolf L