NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-18
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2004-09-18, 12:59
Ingegerd, se mitt inlägg 17 sept 2004 kl. 11.20, så behöver du inte tycka det är så märkligt. Det handlar om avstånd, och inte nödvändigtvis avstånd i kilometer räknat. Det som upplevs som avlägset använder man ett vidare begrepp för.
 
Att man själv inte använder det vida begreppet är självklart. Om medelpadingen frågar ångermanlänningen varifrån han kommer, så svarar han inte Norrland, lika lite som schweizaren svarar Europa på samma fråga från en irländare. Därmed inte sagt att det vida begreppet är fel, det är bara inte relevant i sammanhanget.
 
Att Norrland används i södra Sverige, men inte Svealand och Götaland i norra Sverige bör väl norrlänningarna själva vara bäst på att förklara, men jag tolkar det som att Norrland upplevs som ett avlägset område för sydlänningarna, medan södra Sverige inte i samma utsträckning upplevs som avlägset för norrlänningarna.
 
Sedan kan man, och gör i media, naturligtvis vara politiskt korrekt och bestämma att inte använda ordet Norrland, men jag försöker förklara varför det ändå har använts.