NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-18
Skrivet av: Lars-Erik Gustavsson skrivet 2003-03-26, 15:22
För att spinna vidare på babblandet ...
Det slog mig att det här kanske är allmänmänskliga funderingar som många som bor i gränstrakter har. Det kanske inte bara gäller var man bor utan även ickegeografiska gränser och dessutom kan geografin brytas ner i mindre enheter. Låt mig exemplifiera: Den som bor i norra Gästrikland kanske inte känner samhörighet med södra Gästrikland utan mer med Hälsingland. Den som bor i utkanten av byn känner kanske varken samhörighet med byborna eller skogsfolket. o.s.v.
 
För egen del så kommer jag från västra Gästrikland och skulle inte gärna vilja att Gästrikland klumpades ihop med Uppsala enligt ovanstående förslag, hellre då med Dalarna. Varför jag känner så kan jag inte riktigt förklara, men det har förmodligen att göra med att en stor del av mina anor är masar och kulllor. (Se där lite genealogi.)  
 
Så, är jag norrlänning eller svealänning? Om det fanns ett begrepp bergslaging skulle jag nog känna mig som en sådan.  
 
Är de administrativa gränserna så viktiga då? Inom EU sägs ju regionerna spela en viktig roll, men ändå är ju t.ex. stödområdena nedbrutna i mindre enheter än kommuner. Fast det är nog definitivt en diskussion som hör hemma någon annanstans.
 
Mvh Lars-Erik Gustavsson, numera uppsalabo.