NULL Skriv ut sidan - Förkortningstecken

Anbytarforum

Titel: Förkortningstecken
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2005-08-13, 12:04
Vilken rolig och intressant diskussion!
 
Rolig och intressant, dels eftersom jag alltid undrat hur det ska uttolkas l eller inte l i förkortningen, dels eftersom två av de texttydare som jag uppfattar som mycket duktiga är med, Håkan och Niklas, samt flera andra intresserade!
 
Jag läser/läste ju rätt så bra, och blev ofta anlitad på Uppsala Landsarkiv för att försöka tyda texter, när jag satt mycket där. Jag har ju också kurser i släktforskning och handstilsläsning. Då känns det alltid bättre att kunna säga mer säkert hur något ska utläsas. Även om man i andra sammanhang som lärare fått lära sig att sanningar upphör och ändras, eller omtvistas, samt att det kan finnas elever som överträffar än själv isåväl stort som smått, (inte minst datakunskap).
 
Men i denna fråga om förkortningen med eller utan l har jag först uppfattat det som att l skulle vara med. Sedan tänkt att det nog var tokigt. För att sedan svänga tillbaka till att det nog ska vara ett l med iallafall, som ett sorts stiliserat sätt att skriva i de ord där l ingår, men bara ett förkortningstecken när så inte är fallet!
 
Man kan se tolkningar här och på andra ställen med varierande uttolkning, liksom i mina egna forskningsresultat.
 
Det känns inte riktigt bra. Det är ändå skönt att se att Håkan med flera inser och ger uttryck för att det inte är så avgörande eftersom de ord som förkortas ändå framgår klart och tydligt!
 
När det gäller förkortningar av den, så vill jag bara påminna om att det längre tillbaks ofta användes en annan typ av förkortning som utskrivs dz. Även andra ord förkortades då med detta z. Ibland utskrivet som z, ibland bara med kolontecknet istället. Ibland både och! Rätt eller fel?
 
Alternativa stavningar på den som förkortades var ju dhen (then) som ibland skrevs dh (th), men ibland bara d: (t: ). Ju mer upprepning det är i texten desto mer slarvigt och stiliserat skrivet, så att det kan vara svårt eller omöjligt att avgöra vad som är den rätta uttolkningen, (iallafall för mig).
 
Det känns inte perfekt, att inte ha något fast grepp om hur det ska vara, men det är skönt att få svinga denna lilla otydlighet i fråga med andra brottare! Även om den g(l): oss ur händerna! d: 13 aug: a:o 005