NULL Skriv ut sidan - Flerspråklig uppväxtmiljö

Anbytarforum

Titel: Flerspråklig uppväxtmiljö
Skrivet av: Jojje Lintrup skrivet 2003-08-06, 20:09
Jag ansluter mig till sistnämnde talare... Spanien fanns nämligen inte som rike förrän EFTER det att den spanska erövringen av Nya Världen hade påbörjats. Visserligen styrdes det som nu är Spanien som ETT rike i praktiken, men formellt slutade man inte skilja på Kastilien och Aragonien förrän en bit in på 1500-talet. Alltså talades kastilianska även i det av saraceerna erövrade Andalusien. Om man sedan läspade på s:en eller inte är nog svårt att bevisa. För min del tror jag att läspningen kommit till mycket senare, vilket må beläggas av det faktum att det inte existerar någonstans i de forna kolonierna. (Det kan jämföras med sydsvenskt skorrande, som faktiskt är en ganska sentida företeelse.)
Sedan vill jag rätta mig själv. Jag var slarvig när jag läste om Sardinien, och associerade till Sicilien. Dock stämmer resten in ändå, för släktnamnet Peralta är mycket ovanligt i Italien, utom just på Sardinien och Sicilien. Jag har ännu inget som belägger något direkt samband mellan min mormors släkt Peralta och någon av öarna, förutom att hennes förfäder kom från Italien - vilket var okänt innan jag började släktforska. Mina Peralta-anor kan alltså mycket väl härstamma från den del av släkten som hamnade på Sardinien, men det återstår en hel del forskning innan hela historien kommer fram i dagen.