NULL Skriv ut sidan - Flerspråklig uppväxtmiljö

Anbytarforum

Titel: Flerspråklig uppväxtmiljö
Skrivet av: Jojje Lintrup skrivet 2003-08-05, 00:17
Bästa sättet att hålla sitt modersmål levande är förvisso att använda det. Då kan ett sådant här forum vara otroligt viktigt! Jag var liten pojke när jag kom till Sverige, och då har jag inte utvecklat språket särskilt mycket. Lägg därtill att en stor del går förlorat p.g.a. den vardagliga gargong man använder hemma, så hade min spanska* mycket små förutsättningar att stanna kvar hos mig.
Jag har emellertid alltid skrivit till mina släktingar i Argentina, och det har tvingat mig att lära mig mer av språket. Senare, när mitt behov av att uttrycka mig varierat växte fram, har jag varvat breven med att läsa. Det stora genombrottet för min spanska kom dock med internet, och möjligheten av att kommunicera med landsmän.
Samma sak gäller naturligtvis svenskan. De som tvingas uttrycka sig i skrift inför en grupp, förbättrar automatiskt sin förmåga - och ju mer man kan av ett språk, ju mer varierat kan man också uttrycka sig på ett annat.
Jag har därför stor förståelse för att Ann har bosatt sig i detta forum. Det kommer att göra susen och ge dig tillbaka ditt modersmål fortare än du anar!
 
*Den korrekta benämningen på det vi kallar spanska är kastilianska (Castellano). Katalanskan (Catal?), som Miquel nämner härovan är i princip samma språk som på andra sidan franska gränsen kallas provensalska (langue doc).