NULL Skriv ut sidan - Vitium organicum cordis

Anbytarforum

Titel: Vitium organicum cordis
Skrivet av: Monika Lindqvist skrivet 2004-06-13, 12:48
Tack Anita !
 
Kan det vara ärftligt ? Detta med hjärtklaffarna får mig att minnas samma kvinnas förlossningsjournal. Nu blir det lite kring detta för att få i det i sitt sammanhang.
 
Hon föddes år 1855 på Allmäna BB i Stockholm. Moderns värkarbete avstannade och hon har fått ett anfall av eclampsi samt stora blödningar, varefter hon förlöstes med tång.
 
Men det blir inte bättre med modern. Detta lemnade quinnan i ett tillstånd af allmän kraftuttömning, likblek, kyliga extremiteter och liten puls. Benägenhet för kräkning, ryckningar i bukmusklerna.....
Förloppet fortsätter med kräkningar,diarré och huvudvärk.
Efter ett par dagar kommer då detta Igår på aftonen fick patienten ett håll mitt igenom bröstet , med stark appression och svårighet att ligga på rygg. Hosta utan upphostning. Frequent, men ej hård puls.
De physicaliska phenomenen äro de, som tillhöra dilatio cordis och stenosis zemilunvis aorta. sines???? lingalum neptuni ???.......
Jag har lite svårt att uttyda latinska orden...
 
Modern utskrevs sedan till Provisoriska sjukhuset i Katarina, där hon skrevs in under diagnosen cholera.
Nu undrar jag det egentligen var för diagnos som diagnosen beskrev. Handlade det om hjärtat eller ingick det i förloppet som slutade i kolera ?
 
Märkligt nog friskskrevs hon ett halvår senare och kunde hämta ut sin dotter från barnhuset.
 
Mvh Monika