NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 november, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 november, 2013
Skrivet av: Mattias Engdahl skrivet 2013-11-11, 22:36
Hej alla!
 
Har stött på lite problem i Kristine församling och hoppas att någon kan putta mig i rätt riktning.
 
Jag har i Kristine AI:4, 1847, sid. 444 följande:
Ida Lindqvist, Mamsell, f. 20 Sep 1817, från Warberg.  (där hade hon bott hos en broder ett tag.  Hon var dotter till kantor Lindqvist i Träne)
 
Jag kan inte hitta henne efter detta datum, men hon dyker upp igen 1883 1/5, då en del av Kristine församling blev del av Domkyrko istället.  Då finns hon här:
 
Domkyrko församling AIa:30, 1883, sid. 217 (även sid. 251).
Ekelund, Maria Charlotta, f. 10/4 1854 (systerdotter till Ida Lindqvist)
Lundqvist, Axel Mauritz, bokhållare, f. 28/7 1857 (inkom tillsammans med Ida Lindqvist)
Lindqvist, Ida, Mams. f. 20/9 1817 i Träne, Kristianstad.
hennes fosterbarn, Olga Victoria, f. 1873 i Kristianstad
Pigan, Brita Maria Andreasdotter.
 
Jag är särskilt nyfiken på att få reda på var Ida befann sig, och med vem, mellan 1847 och 1887, speciellt runt 1856/1857, eftersom det finns en misstanke om att hon skulle kunna vara moder till bokhållaren Axel Mauritz.  Det är här det behövs hjälp eftersom jag inte kan hitta henne alls mellan dessa datum!
 
A. M. Lundqvist finnes utan angivna föräldrar i födelsenotisen men modern angiven som 38, vilket inte stämmer exakt men i alla fall någorlunda på Idas födelsedatum.  Han bor tillsammans med Ida, och har tydligen gjort det redan tidigare.  Förvisso kanske han endast är inneboende eller hyresgäst, men förhållandet fortsätter fram till det att Ida dör 1887, varefter han flyttar till Domkyrko med fröken Ekelund.  Strax därefter gifter han sig 1889 med en Clary Utterström från Norrland.
 
 
 
Mvh,
Mattias