NULL Skriv ut sidan - Nervfeber

Anbytarforum

Titel: Nervfeber
Skrivet av: Essan Gradhman skrivet 2003-03-15, 12:53
Håkan och Bo!
Jag förstår inte varför ni skriver ”mitt utbrott” (enl. Håkan) och att ”Jante kan vara kvinna” (enl. Bo).  
 
Förresten Bo, ifall Linda och Emma vill ha information om vad som gäller IDAG kan dom ju vända sig till ”Fråga doktorn” eller liknande. På Anbytarforum trodde åtminstone JAG att frågorna gällde forskning. Och då menar jag inte på 2000-talet!
 
Bo, din vetenskapliga förklaring tror jag visst är perfekt kopierad från någon uppslagsbok, men vad JAG ville påpeka, var vad människor tidigare ansåg och trodde sig veta.  
Att jag ansåg mig nonchalerad berodde helt på dig Bo! Inte nog med att du först levererade följande;  
Tyfoidfeber, orsakas av Salmonella typhi, och kallas ibland, felaktigt, Tyfus.  
Paratyfoidfeber, orsakas av Salmonella paratyphi, och kallas ibland, felaktigt, paratyfus.  
Fläckfeber orsakas av Rickettsia prowazekii och är väl de sjukdom är den egentliga Tyfusen, eller Fläcktyfusen.  
 
Har jag rört till det för er, eller är det lätt att förstå?
 
Sen måste du i ytterligare ett inlägg bevisa hur duktig du var, genom tillägget;
Nervfeber=Tyfoidfeber alltså orsakad av Salmonella typhi.
 
Bo, du har inte rört till det för oss, du har bara visat hur lätt det går att få information på nätet eller i uppslagsböcker! Och vi som håller på med släktforskning är inte alldeles trögfattade.  
 
Förresten skulle jag tro att Emma och Linda var mer intresserade av symptomen och inte en massa krångliga namn som visserligen alla orsakar samma symptom.
 
Maud skriver följande; ”det är ju inte så enkelt att en ålderdomlig sjukdomsbeteckning alltid har en exakt motsvarighet i den moderna läkarvetenskapen o s v”.   Hela hennes inlägg är verkligen insiktsfull.
 
Som vanligt, på det här forumet, är det några som älskar att ”bråka”. Jag har noga läst igenom mina inlägg igen och jag kan inte se att JAG på nå´t vis försöker bråka. Bara det ”ynka” påpekandet att jag kände mig nonchalerad genom alla vetenskapliga förklaringar, när jag kunde visa vad en högutbildad man på 1830-talet ansåg om nervfeber. (Hans egen bror dog förresten i det i Gbg år 1828).
mvh
Essan G