NULL Skriv ut sidan - Nedärvda sjukdomar

Anbytarforum

Titel: Nedärvda sjukdomar
Skrivet av: Linnéa Larsson skrivet 2009-11-22, 10:15
Hej !
 
Jag tror att det beror på om sjukdomen har dominanta eller recessiva alleler.Man ärver två alleler, en allel från vardera föräldern. Det finns sjukdomar med dominanta arvsanlag = man behöver bara en allel från den ena föräldern för att utveckla sjukdomen. Barnen till föräldrarna har 50 % chans att utveckla sjukdomen. De barn som inte blir sjuka, saknar allelen och kan inte heller föra sjukdomen vidare. För att få en sådan sjukdom måste man alltså ha föräldrar med sjukdomen för att få den, annars är nedärvningen bruten.
 
När det gäller recessiva sjukdomar, färgblindhet t ex, så måste barnen som blir sjuka få den sjuka allelen från båda föräldrarna för att sjukdomen ska visa sig. Man kan alltså vara bärare av en sjuk, recessiv allel utan att man märker det förrän man skaffar barn med en annan anlagsbärare till samma sjukdom.
 
Jag tror att man kan tänka sig att t ex min morfar född 1889, har anlaget för färgblindhet. Någon eller några av hans fyra barn, ärver anlaget, vilka i sin tur ger anlaget vidare till sina barn - mina kusiner, men ingen av oss har fått barn med en annan anlagsbärare så vi vet inte om att vi har anlaget. Så din fråga beror på om sjukdomen har recessiv eller dominant nedärvning. En recessiv allel borde enligt vad jag tror kunna visa sig efter flera generationer när anlagsbäraren träffar på en annan med anlag för samma sjukdom.  
 
Sedan finns det ju andra sjukdomar som ärvs enbart på fädernet eller enbart på mödernet(?), de sjukdomarna vet jag inte hur de ärvs.
 
Mvh Linnéa