NULL Skriv ut sidan - Moderpassion

Anbytarforum

Titel: Moderpassion
Skrivet av: Lars-Åke Stenemo skrivet 2007-01-31, 00:29
Moderspassion drabbade torpare- och bondhustrur
 
Jag har då och då träffat på moderspassions och hysteri som dödsorsak och undrar liksom många andra hur detta kunde leda till döden.
 
Söker man efter dödsorsak i KGFs databas finner man att 58 kvinnor i Kronobergs län mellan 1809 och 1895 dog av ”moderspassion” (med alla reservationer för ofullständighet i detta register).  Åldern varierar mellan 32 och 75 år, med en stor majoritet över fertil ålder.  
 
Av dessa 58 kvinnor kom 20 från Angelstad mellan 1819 och 1855. Denna uppgift tar jag som intäkt för att diagnosen förmodligen användes något annorlunda i Angelstad än på andra platser. Med andra ord att diagnosen skall tolkas med stor försiktighet.
 
Enligt Nordisk Familjebok är moderspassions ett äldre namn för hysteri. Men enligt KGFs register dog 32 kvinnor mellan 1755 och 1886 i hysteri. Hysteri användes alltså före moderspassion och parallellt med denna diagnos.  
 
Lotta Nordins inlägg från 2002-01-30 i denna spalt liksom uppslagsordet ”Hysteri” i Nordisk familjebok från 1910, anser jag väl beskriver hur sjukdomen uppfattades under 1800-talet. Det var en psykisk sjukdom av något slag.  
 
Med reservation från felräkning, var endast en av kvinnorna som dog i av moderspassion eller hysteri ogift. Med ett undantag var dessa kvinnor också torpar- eller bondhustrur. Tesen att det var i första hand ogifta överklasskvinnor som drabbades av sjukdom som fick detta namn får alltså inte stöd i materialet från Kronobergs län.
 
Under 1800-talet dog 23 kvinnor och 21 män av sinnessvaghet eller sinnessjukdom. Men om detta var andra sjukdomar än det som kallades moderspassion är svårt att säga. Många bland dessa är kombinerade med självmord. Ordet självmord eller självspillning används normalt inte i samband med moderspassion.
 
Antalet självmord var omkring 160 i Kronoberg län under 1800-talet i det nämnda materialet. Av dessa var 37 begångna av kvinnor. En retorisk fråga som inte har något svar: Var, och är, det så att ”livsleda” tar sig något olika uttryck hos män och kvinnor?
 
Lars-Åke Stenemo