NULL Skriv ut sidan - Venerisk sjukdom

Anbytarforum

Titel: Venerisk sjukdom
Skrivet av: Christer Kalin skrivet 2005-11-19, 11:33
Att man blandade ihop mässling och syfilis anser jag mindre troligt. Vi ska inte underskatta tidigare generationers förmåga att skilja på olika sjukdomar, även om deras kunskaper var begränsade.
Mässling är ju en akut förlöpande epidemisk virussjukdom. Jag hade den själv på 1960-talet. Inget ovanligt då. De flesta barn fick den. Vaccin fanns inte då. Det var i gångna tider en farlig och fruktad sjukdom, som många gånger ledde till döden, framförallt hos barn, eller ledde till bestående men.
 
Syfilis däremot, är en bakteriesjukdom, som förlöper i tre stadier. Den är inte akut dödlig, men kan leda till döden med åren. De franska koppor den gav upphov till i sitt andra stadium,  kunde knappast förväxlas med mässlingsutslag. I detta stadium kunde sjukdomen ge upphov till groteska hudförändringar, där vävnaden smälte och förstördes. I sitt sista stadium, som kan uppträda årtionden efter smittotillfället, kan den smittade få en tilltagande nedsättning av nervsystemets funktion och som obehandlad leder till döden, om den sjuke inte avlider i någon annan sjukdom innan.
Syfilis är besläktad med spetälska/lepra, som dock har annan smittväg.
 
Jag anser att folk mycket väl hade kunskap om hur fransosen eller pocker, som den kallades, yttrade sig i sina två första stadier.