NULL Skriv ut sidan - Huntingtons sjukdom / Danssjuka / Dansaresjuka

Anbytarforum

Titel: Huntingtons sjukdom / Danssjuka / Dansaresjuka
Skrivet av: Ann-Mari Bäckman skrivet 2006-08-08, 10:37
Chris!
 
Jag har inte hört att någon av de andra syskonen eller syskonbarnen,hade drabbats av den sjukdomen. Eftersom ett av barnen hade fått denna diagnos, så tycker jag att man skulle vara mer observant, när det gäller den övriga familjen. Man tvärdog ju inte, utan sjukdomen hade ju ett så dramatiskt, långdraget, förlopp. Min morfar dog vid 50-års åldern av magcancer. De övriga fyra syskonen levde till 80 års åldern. Två dog som barn.
 
Den drabbades farfar dog vid 40-års åldern (jag har ej det exakta dödsåret). Hustrun gifte om sig med en bror. Han verkar också ha dött före 40 års åldern. Vad dessa dog av vet jag ej.
 
Eftersom man kallade sjukdomen också för Anundsjö-sjukan p g a att så många drabbades i den socknen, borde väl det innebära att man gjort någon förteckning över de drabbade familjerna. Man kanske bara har konstaterat att många drabbats i denna socken i Ångermanland, men aldrig följt sjukdomen bak i tiden. Det skulle vara intressant och veta om någon gjort någon släktutredning på de drabbade familjerna.
 
Ann-Mari Bäckman