NULL Skriv ut sidan - Halssjuka

Anbytarforum

Titel: Halssjuka
Skrivet av: Harriet Hogevik skrivet 2008-09-18, 18:58
Hej Inger!
 
Halssjukdom innefattar enligt min bedömning både difteri och halsfluss/scharlakansfeber  (alternativt i vissa fall troligen även det som vi idag kallar körtelfeber eller struplocksinflammation/epiglottit). Det var ärligt av prästerna att skriva bara halssjukdom då man ofta inte visste vilket det var. Jag har fall i min egen släkt (1883)där scharlakansfeber och difteri grasserade samtidigt i socknen och där jag i medicinhistorisk databas hittat provinsialläkarens rapport (eller snarare hans reseräkning) att han besökte gården för scharlakansfeber och difteri.
 
Annars är ett bra sätt att titta på andra dödsfall i samma by eller grannskap. Difteri varierade mycket mellan åren och när man var säker på difteridiagnosen (t.ex. är lukten mycket speciell) skrev man oftast strypsjuka eller i de socknar jag läst mer sällan krupp.
Scharlakansfeber och halsfluss är egentligen varianter av samma sjudom, orsakad av streptokocker, till viss del beroende på personens ålder om det blev med prickar (dvs scharlakansfeber)eller utan (dvs halsfluss).
Mvh Harriet Hogevik