NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 januari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 januari, 2008
Skrivet av: Karl Gustav Qvarfordt skrivet 2007-05-30, 12:06
Hej Britt-Marie,
tack för ditt utförliga svar. Det ska bli spännande att se om jag kan gå vidare med Beata Albertina och hennes mor Anna Stina och om hon är densamma som den Anna Christina Larsson född 1820 i Kristine församling. Hon skulle då bara ha varit ca 17 år och inte 22 år som det angivits på annan plats.
 
Dopvittnena är ganska intressanta. Vem var P. Stenberg och hans hustru A.L. Stenberg och visst är det intressant att Carl Larsson skulle kunna vara en yngre bror till Anna Stina.
 
Det är inte otroligt att Anna Stinas dotter Beata blev bortadopterad till H.eg (hemmansägare?) Erik Olsson i Bräcke. Hon fick ju namnet Olsson.
 
Om det är möjligt att få reda på var Anna Stina arbetade och om pigan Chr. Andersson arbetade på samma plats skulle det kunna vara en ledtråd till den okände fadern som lyckats hålla sig undan från att komma med i kyrkböckerna. Jaja, det är naturligtvis bara spekulationer.
 
Än en gång tack för hjälpen, nu ska jag försöka gå vidare med Georg Reinhold som tydligen lämnades ensam på gamla dar. Vid folkräkningen 1890 var han ju 65 år och hans fru Sofia Matilda kanske flyttade tillbaka till Godegård där hon var född eller Hammar där hon fick sina döttrar.
Tyvärr saknar jag dödsdatum för både Georg Reinhold och sonen Karl Johan som han fick med Beata Olsson senare gift Qvarfordt i Starrkärr.
 
Med vänlig hälsning
 
Karl Gustav Qvarfordt