NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-13
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2005-06-10, 00:27
Kastar ut en trevare i fall att. Tänker givetvis försöka kolla detta själv när bättre tillfälle ges, men varför inte kasta ut dessa uppgifter utifall att någon som ändå sitter och tittar i tillämplga volymer faktiskt skulle gå och snubbla över en ledtråd...
 
Lovisa Eleonora (Östdahl?) föds tydligen oäkta 1870 23/2 i Kristine församling.
 
Hon skrev själv brev 1920 till min farfars far David Pemer och frågade om han kände till någon släkting Kristina Pemer, vilket var ett namn hon hade hört på den som skulle vara hennes biologiska mor.
 
Den enda vi har i släkten som skulle kunna vara denna Kristina är Davids faster Stina Svensdotter, född 1836 24/9 i Frykerud, och David skrev också tillbaks till Lovisa och svarade att jodå, Kristina Pemer var min faster.
 
Jag utgår ifrån att Lovisa Eleonoras födelseuppgift är helt utan namnuppgifter på modern, men min tanke är med andra ord att om någon skulle snubbla över en uppgift om Stina i Kristine församling vid den här tiden, så skulle det ju kunna vara ett mycket starkt indicium på att Lovisa verkligen var hennes dotter.
 
Bara att få upp ett spår efter henne vara skulle guld värt, vi har tappat bort henne efter 1862, då hon födde en dotter utom äktenskap i Stockholm.
 
Så... om någon skulle stöta på Stina i någon Kristine-bok under den perioden skulle det vara roligt att få veta det...