NULL Skriv ut sidan - Skena på wergeskallen

Anbytarforum

Titel: Skena på wergeskallen
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2010-05-26, 12:45
...om man nu inte stavade även dessa med e.
 
Jag kan inte se att det finns någon anledning att ironisera över att jag avstår från att gissa.
 
Att stavningen i gamla skrifter inte bara varierar från skrivare till skrivare, utan inte sällan också i ett och samma dokument - det är ingen nyhet. Och att bokstäver mycket ofta ser annorlunda ut än de 'borde' - det är naturligtvis inte heller någon nyhet.
 
Vid läsning av gammal skrift (och modern handskrift också för den delen... ) kan man därför inte bara tyda bokstav för bokstav, utan får av sammanhanget försöka att tolka vilka ord som står där, så att det blir en vettig mening av det hela. Detta är ju en självklarhet.
 
Men... Om det finns flera tolkningsmöjligheter, så får man antingen gissa eller avstå från tolkning. Jag väljer alltså det sistnämnda.
 
Det är naturligtvis fullt rimligt att det ska vara vargaskall, men så länge vi inte vet om det finns eller inte finns något som heter värjeskall, så tar jag alltså inte för givet att det inte ska vara det. (Värja då naturligtvis i betydelsen skydda/värna, inte vapnet värja.)
 
Och ja, jag har sett värja stavat med g, eller åtminstone gi. Stavningen kan ju som sagt variera...