NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-02
Skrivet av: Joel Vogler skrivet 2004-05-30, 14:50
Hej Ulf,
jag roade mig med att göra en sökning i Sveriges Befolkning 1890 efter ett barn Anna Helena fött 1881 och med föräldraefternamn Sterner eller Nilsson och fick följande resultat:
Nilsson, Vilhelmina, f 1848, Mor, handl.hustru
(Barn), Robert Salomo, f 1878
(Barn), Nils Einar, f 1879
(Barn), Anna Helena, f 1881
(Barn), Signe Olivia, f 1885
Modern är född i Tvärred (Älvsborgs län, Västergötland) och de fyra barnen i Göteborg (Göteborgs och Bohus län, Västergötland)
 
Denna familj har adressen Urvädersklippan större 13 o. 14, Katarina rote 13 (Stockholms stad, Uppland) men de är mantalsskrivna i Göteborg och kyrkobokföringsorten är Haga Göteborg
 
Någon fader syns inte till, men för modern finns en notering hos mannen vilken jag för min del tolkar så att denne kan återfinnas i Haga Göteborg.
 
En sökning efter en man med efternamnet Sterner boende i Göteborgs Haga gav resultatet:
 
Spik Sterner, Adam, f 1860, Far, perukmakare
Lindqvist, Selma Charlotta, f 1862, Mor
(Barn), Hildur Elisabeth, f 1886
(Barn), Nils Gustaf, f 1888
(Barn), Carl Erik, f 1890
Fadern i denna familjen är född i Västerlanda (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)
och alla fem är skrivna i Nya Haga N:o 7 & 8, Göteborgs Haga (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)
 
Kan man dra några slutsatser av detta? Det får du bedöma själv! Observera att uppgifterna i Sveriges Befolkning 1890 aldrig är 100% säkra, men kan ge uppslag att jobba vidare med.