NULL Skriv ut sidan - Vandringsman / Vandringskvinna

Anbytarforum

Titel: Vandringsman / Vandringskvinna
Skrivet av: Moderator Yrken skrivet 2011-02-20, 14:00
Hej Janet!
 
Som Lasse skriver så användes benämningen vandringskvinna för en kvinna som helt enkelt vandrade omkring i allmänhet, utan fast försörjning. Jag vill minnas att detta beteende inte direkt gillades av varken stat eller kyrka, och i somliga fall hamnade det under begreppet lösdriveri, något som tidigare var straffbart enligt lagen - oavsett om man var resande eller inte.
 
När det gäller hennes efternamn, i detta fall ett så kallat patronymikon (fadersnamn), så säger det egentligen inte heller så mycket om ifall hon tillhörde resandefolket eller inte. Som jag har förstått det var resande inte särskilt noga med efternamns bibehållande eller kontinuitet, men det finns andra här på forumet som vet mer om detta. Mitt tips är att du gör en förfrågan om din dam under Särskilda forskningsområden » Forskning om resande och tidigt invandrade romer » Metoder » Hur känna igen resande i kyrkböckerna? (http://aforum.genealogi.se/discus/messages/83800/393.html?1274515214 target=_top) så finns det säkert någon forskare som är kunnig inom forskning om resande, som kan ge dig tips och råd.