NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-25
Skrivet av: Magdalena Larsson skrivet 2004-05-25, 09:50
Jag har ofta stött på det där att de efter några år flyttar lite längre bort just under 1800-talet, och jag har undrat över orsaken. Då det så vitt jag har sett inte varit brist på arbete på första gården, eller första socknen, har jag funderat på om det fanns andra skäl. Det enda jag hade kunnat tänka mig var äktenskap, men jag vet inte. Det kanske bara var en trend. Det var dock tillräckligt viktigt att bli gift för att det skulle vara värt att flytta. Fast kanske var det svårt att få anställning. Det var politiska och religiösa motsättningar under denna tid, men det kan väl inte berört en piga?
 
Jag tror att du ska ta fasta på det Urban skriver om betydelseförskjutning. Artikeln i SAOB är skriven en bit in på 1900-talet och anger nödvändigtvis inte betydelsen under tidiga 1800-talet. Jfr brukar väl ange källan för vidare studier, så det blir bara spekulationer om vi inte går vidare till skolordningen 1817 där ordet förmodligen får någon definition.
 
Anders Ryberg, ja, jag håller med, men jag tror att borg. förtroende ska tolkas rätt positivt. Jag tror att Monica Svedbergs upplevelse var rätt, pigan var inte god nog åt prästerskapet, men att prästen ändå inte tyckte att hon var syndig och ville framhålla det. En kvinnas rykte var mycket viktigt, både var gäller sedlighet och i juridiskt avseende. Hade prästen skrivit ner henne hade hon dåliga chanser att klara sig, men han skulle givetvis samvetsgrant ge ett korrekt omdöme. Jag har svårt att köpa medborgerligt förtroende då det gäller en egendomslös piga utan rösträtt på 1800-talet.
 
Oj, det här blev långt...