NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-25
Skrivet av: Magdalena Larsson skrivet 2004-05-24, 18:34
Ja, jag tänkte att prästen kanske skrev något mystiskt som lät fint för att hjälpa henne. Jag har ett intryck att ogifta pigor flyttade ofta. Hon flyttar ju igen efter kort tid, och så vitt jag förstår blir hon så småning om gift. Jag tänkte att det var för att finna en man som drev iväg henne. Det var svårt för ogifta medelålders kvinnor, tror jag, för de hamnade i fattighuset när de blev för gamla för att arbeta. Och för en ogift kvinna i hennes ålder var det väl extra viktigt att poängtera att hon var sedesam, och att civilståndet inte berodde på att det var något fel på henne, att hon inte flydde från några lik i garderoben.  
 
Om Urbans inlägg (min fetstil): särsk. (förr) ss. beteckning för (innebörden av) det tredje (huvud)betyget för uppförande: mindre god; jfr c 2 b. Skolordn. 1817, s. 88.  
 
Jag håller med om susning, men just den här artikeln ger ett trovärdigt intryck tycker jag. Och 1900-talets betygsgrader stämmer i alla fall. Referenserna är förtroendeingivande. Men, vem vet...