NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-25
Skrivet av: Magdalena Larsson skrivet 2004-05-21, 10:11
Att hierarkiskt inordna i gott och ont finns det exempel på sedan urminnes tider. Det bästa exempel på när det onda och goda rangordnats nummeriskt som jag kan påminna mig om, är Dantes Divina Commedia från ca 1320-talet. Detta är visserligen ett diktverk, men har ju lästs framförallt för dess id?er. Där sätter Dante i ptolemaioskt tankesätt det jordiska lägst och det paradisiska högst i tio sfärer - hans tankevärld var ju ganska konkret med våra ögon. Att redogöra för Dantes tankesätt, moralhierarkier och övriga idéer kräver  emellertid åtskilligt utrymme, så jag skulle rekommendera egna studier, då detta diktverk faktiskt utövat stort inflytande på många direkt eller indirekt. Det var dessutom länge sedan jag läste honom.
 
I detta fall tror jag inte att det är fråga om en strikt skapad betygskala, utan jag tror att det ska tolkas i begreppen ont eller gott (plusord och minusord), och möjligen neutralt. Jag håller i princip med dig om rangordningen, men jag tror inte att det var så noga. I så fall borde betygskalan kommit uppifrån, från ärkebiskopen, och du bör nog finna en källa för antagandet att det är fråga om omdömen som kan översättas till ett nummeriskt betyg i den betydelse vi ger det begreppet, för mig veterligen kommer detta fenomen från skolans värld. Det kan kanske tänkas att prästen eller prästerna själva utformat ett medvetet system för att beskriva vandel då det är 1800-talet det gäller, men jag finner det mer troligt att prästerna använde de begrepp och de moralomdömen som fanns i deras trakt, i deras samhällsklass, och i deras tid, på ett mer omedvetet sätt. D v s att även om orden återkommer, så är de inte rangordnade, bara betecknande ont eller gott.
 
Varför tror du att det är en strikt rangordning?