NULL Skriv ut sidan - Tioöreskassa

Anbytarforum

Titel: Tioöreskassa
Skrivet av: Jan-Erik Björk skrivet 2007-09-30, 17:59
Hej alla här på sidan
 
Jag tror att Elisabeth Thorsell här ovan kan vara nära frågans lösning.  
 
Jag har nyligen gått i pension från försäkringskassan och fick med mig hem en bok om Den svenska sjukkasserörelsens historia. Där kan jag läsa på sidan 88 och ff om de s.k. hundramannaföreningarna. De bildades under mitten av 1870-talet, främst i Göteborg. Deras syfte var att medelst gemensamma besparingar bilda en kassa, hvarur föreningsmedlemmar mot säkerhet erhålla lån, samt att vid sjukdomstillfället och dödsfall lemna sjuk- och begrafningshjelp i enlighet med följande ....... Sedan följer en mängd paragrafer om olika förhållanden. Men så under rubriken Sjukhjelp och i ? 23 står det intressanta i sammanhanget.
 
Vid inträffande sjukdom skall en hvar af föreningens ledamöter betala 10 öre pr vecka till hvarje sjuk medlem. Nekar ledamot att göra .....
 
Det innebar väl såvitt jag kan se att den sjuke fick 10 kr per vecka i sjukhjelp.  
 
Det berörda beloppet ovan i Staffans fråga uppgick till 100 kr och följaktligen hade kanske hans farfars far eller någon annan varit sjuk i 10 veckor innan denne person avled.  
 
Men detta löser ju inte Staffans frågan om kopplingarna till Göteborg som sådana!  
 
hälsn  Jan-Erik Björk