NULL Skriv ut sidan - Obefintlig / Kvarstående obefintlig / Obefintlighetsregister

Anbytarforum

Titel: Obefintlig / Kvarstående obefintlig / Obefintlighetsregister
Skrivet av: Sabina Wallerstedt skrivet 2007-02-08, 20:06
Hej!  
 
Har under en tid letat efter min farmors moster Anna Mathilda Jonasson, född 18/10 1863 i Karl Johan församling i Göteborg.  
 
Enligt hennes mors bouppteckning 1911 vistas hon i Amerika med en snickare vid namn Sven Nilsson.
 
När jag letade på Sveriges befolkning 1890 hittar jag detta par. Det står också att de hade en son som hette Reinold Wilhelm som föddes 1886.
 
Det jag undrar över är det märkliga som står under QVARSTÅENDE OBEFINTLIGE. Ivö i Kristianstads län är det ställe där paret ska ha levt. Sven föddes där 1859 och sonen lär också vara född där.
 
Men det märkliga är att det står QVARSTÅENDE OBEFINTLIGE 1881-1890. Jag får inte detta att gå ihop.  
 
Hur kan de vara QVARSTÅENDE OBEFINTLIGE mellan de åren när deras son föds 1886. Jag vet ju att de ska ha åkt till Amerika men inte kan dom väl ha åkt dit 1881? Då hade väl inte sonen stått med i Sveriges befolkning om han blev född i Amerika.
 
Letade i emigrantregistret och hittade en Anna Mathild Jonasson i rätt ålder som emigrerade till Chicago 23/4 1886 från Göteborg. Men hon åkte ensam. Kanske Sven åkte före och sen följde hon med när sonen var född. Men varför står inte sonen med i så fall? Kanske inte ens är den Anna Mathilda.
 
Jag vet inte ens om det är rätt ställe att lägga ut denna fråga men provar. Detta uttryck QVARSTÅENDE OBEFINTLIGE gör mig lite villrådig. Har fler såna jag undersöker.
 
Men finns det någon här som kan förklara för mig detta med QVARSTÅENDE OBEFINTLIGE 1881-1890 när sonen föds 1886?
 
Tacksam för svar
 
Vänliga hälsningar
 
Sabina