NULL Skriv ut sidan - Mökränkning

Anbytarforum

Titel: Mökränkning
Skrivet av: Ingegärd Johansson skrivet 2005-06-08, 01:47
Jag vet inte om mina anmödrar och anfäder var speciella, men under 1600 - 1700-talet var det snarare regel än undantag att första barnet föddes en ganska kort tid efter vigseln, i varje fall betydligt tidigare än nio månader. Det finns inga kommentarer till detta, och jag har i de här fallen inte heller hittat några rättegångar om otidigt sängelag.  
De blivande föräldrarna var säkert trolovade, och det var juridiskt bindande. Den kyrkliga ceremonin var ju faktiskt inte nödvändig, och jag tror att den ordnades vid ett lämpligt tillfälle, t ex när ett barn var på väg.
Vid ett tillfälle letade jag länge och väl efter en vigselnotis (tidigt 1700-tal) och jag fann den  ungefär ett år efter första barnets födelse. Barnet var inte noterat som oäkta, och föräldrarna noterades inte som fästefolk.  
Ang mökränkning så var det bara den manliga parten som bestraffades för detta fram till Karl XI:s kyrkolag 1685. Innan dess var kvinnan alltid oskyldig. Sedan blev straffet lika för både mannen och kvinnan.
Dödsstraff utdömdes när någon av parterna var gift, men lyckligtvis skickades alla dödsdomar vidare till hovrätten, där de oftast omvandlades till bötesstraff.