NULL Skriv ut sidan - Lakun

Anbytarforum

Titel: Lakun
Skrivet av: Bibbi Larsson skrivet 2012-06-26, 09:41
Hej Lotta!
 
Ledsen att jag glömde födelsedatumen, trodde att det räckte med löpnummren men det behöver vi inte prata om nu.  
 
Men jag tror att Du är inne på helt rätt spår, prästen har (i fall nr 1) glömt att skriva in alla uppgifter, i fall 2 så tycker jag mig utläsa namnet Olof - och där fanns ju vittnen angivna så barnet borde ju då ha levt ett tag. Beträffande O i könskolumnen, jag kanske inte behöver spekulera så långt som till hemafroditer även om det ju givetvis förekom även då, nej det är nog skrivluckor som Du säger. Jag har även tittat i alla mina latinska lexikon och böcker men där inte hittat något som kan ha med en ovanlig förlossning att göra.
 
Det första barnet var fött 1741-03-11 i Skallsjö (P), föräldrarna var Conrad W. von Döbeln med hustru det andra 1741-11-29, Anders Bryngelsson och Ingebor (det är här jag tycker mig läsa namnet Olof). (Skallsjö, C:2, 1730 - 73, sid 188 resp 190 (SVAR COO44782_00077 resp 00078).
 
Det jag tycker är underligt är - om det nu är så som vi tror - att man från Släktdatas sida i så fall valt att använda detta ord på latin istället för att skriva oläsbart
eller något liknande men det kanske finns någon bestämmelse om det.
 
Hälsningar och tack
Bibbi