NULL Skriv ut sidan - Inhyses

Anbytarforum

Titel: Inhyses
Skrivet av: Antoinette Herron skrivet 2011-02-08, 20:07
Hej Sture,
 
Jag har studerat folklivshistoria i några år på universitetet, och min egen erfarenhet säger mig att inhyses har olika betydelser under olika tider och på olika platser. Folk då som nu, skatteplanerade, undvek gåvoskatt, arvskatt och skrev juridiska avtal. Ett äldre par kunde sälja sin gård (kanske billigare) emot att de fick bo kvar på undantag (som det heter under en period), de skulle ha mat, ved, tyg och omvårdnad så länge de levde och enligt avtal. Ibland bodde alla i samma hus, ibland i varsin del av huset, ibland i skilda hus. Hos mina egna anor i Värmland och Småland verkar man ibland ha köpt gårdar som man har haft arvsdel i. Speciellt i Värmland verkar man ha haft arvsdel,i morfars och farfars, morbror, faster etc och man har en egen del, man byter delar med andra släktingar, och köper ut delar av släktingar.
Samma fenomen har jag i Småland, 1800-talets början. Min ana blir ensam arvtagare till gården som han troligen säljer och sedan lever på andelar av andra gårdar, troligen arvsdelar. Han får/säljer sin del av skörden, och han köper till sist en gård i Blekinge.....Jag har också i Värmland, anor som står som inhyses på sin blivande hustrus gård, före äktenskapet, och som han och frun senare blir ägare av.
 
Så, inhyses är nog mer en skatteteknisk benämning som egentligen inte berättar så mycket om personernas faktiska levnadsförhållanden. Vår tids hyresgäst är väl lite liknande, hyresrätten kan vara 10 rum på Östermalm i Stockholm, eller en etta i Tensta, båda är i rullorna hyresgäster.
 
Vänligen
 
Antoinette