NULL Skriv ut sidan - Fånig

Anbytarforum

Titel: Fånig
Skrivet av: Torbjörn Norman skrivet 2000-11-28, 00:38
Hej
Om du tittar längst fram i de tryckta husförhörs eller församlingsböckerna kring 1900 så finns det förtryckta sidor för Sinnessjuka, som egt sitt förstånds fulla bruk, Förteckning över Idioter, som från barndomen varit mindre vetande och aldrig egt fullt förstånd, förteckning över dövstumma, Blinda, ledamöter i Församlingens Kyrko och skolråd samt Barnhusbarn, utackorderade inom församlingen.
 
I dag har vi andra beteckningar och även tidigare har ordens innebörd varierat. Jag har tidigare läst i dödboken att någon varit fånig de sista åren vilket kanske kan tolkas som en slags senilitet. En stroke-skada skulle kanske kunna gå under beteckningen fånig? Uttrycket idiot kan jag inte minnas varit så vanligt längre tillbaka i tiden. Däremot har jag sett personer som varit vansinniga eller ursinniga, som varit fastsmidda i järn fram till sin död. Fånig var vad jag kan tycka en lindrigare beteckning, och ofta förblev dessa personer ogifta. Det hade även betydelse då man ville slippa betala mantalspenning om man kunde motivera med fysisk eller psykisk skada. Prästerna hade sina instruktioner att gå efter vid kyrkobokföringen, däremot kan det vara svårt att begära att de alltid kunde ställa den rätta diagnosen.
Hälsningar Torbjörn i Björklinge