NULL Skriv ut sidan - Fränka

Anbytarforum

Titel: Fränka
Skrivet av: Lotta Johansson (Lotta) skrivet 2000-10-06, 12:36
Hej!
 
Nu har jag ägnat mig åt källforskning. Jag har gått igenom domboksprotokollen från ovanstående exempel (längst upp) 1662 och fram till 1667, för att eventuellt hitta någon utförligare förklaring till hur Gyllengrip var släkt med Märta Bååt. Tyvärr står det inte. Dessutom var det inte Gallarp, det var tydligen felskrivet i det första protokollet, det var Källarp i Barnarps socken.
 
Gyllengrip får konkurrens om gården och får backa när det visar sig att Erland Kafle anser sig vara näste frände till att köpa gården. Och där kommer en förklaring på hur han var näste frände. Kafle var släkt med Mattias Ulf på den senares moders sida. Närmare bestämt så att Mattias Ulfs mor och Erland Kafles far var barn till två köttsliga syskonbarn.
 
Någon förklaring på hur dom betraktade släktskapen när dom använde ordet fränka har jag ännu inte hittat. Däremot har jag upptäckt att orden frände eller fränka endast används om adliga personer. Inte en enda gång när det gäller vanliga bönder. Många, långa och invecklade släktbeskrivningar förekommer men aldrig ordet frände eller fränka när det gäller de senares rätt till arv eller köp av gårdar och gårdsdelar. Dessutom har jag bara sett ordet fränka i det exempel jag skrev ovan, alltså endast en gång. Frände däremot används lite oftare och tydligen på flera olika sätt.
Ett exempel på det:
1666 säljer grevinnan Ebba Brahe flera gårdar som är hennes mödernearv till sin käre broder och frände Per Brahe till Visingsborg.
 
Det var vad jag hittills hittat. Är det ingen som har fått med Gabriel Gyllengrip och Märta Bååt i sin släktforskning som kan säga hur dom är släkt? Det var ju det min ursprungliga fråga gällde. :-)
 
Mvh//
Lotta
 
PS Jojje, jag låter mig absolut inte avskräckas. :-) Jag har däremot inte haft tid att lägga mig i debatten den senaste tiden på grund av källforskning och arbete med Ölands Skördefest.