NULL Skriv ut sidan - Fränka

Anbytarforum

Titel: Fränka
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2000-10-06, 10:59
Därmed har jag inte mer att säga i denna sak, avslutade jag mitt förra inlägg med. Men jag kan inte låta bli att ställa några små frågor:
 
Jag är den ende som du namnger i ditt senaste inlägg, Urban. Ska det tolkas som att hela inlägget är en replik till mig? Vad är det i så fall du replikerar på?
 
Det du säger om källkritik är vi helt eniga om - som jag skrev redan i mitt förra inlägg! Och Hildebrands andra kapitel brukar jag själv alltid hänvisa till som en utmärkt beskrivning av forskningsmetod och källkritik.
 
Men det enda jag ursprungligen skrev var att ordet fränka är en sammandragning av frändkona. Och det är ett lika korrekt konstaterande som att faster och moster är kortformer av fadersyster och modersyster. Detta framgår som sagt också av SAOB. Hur och om vem ordet fränka har använts genom tiderna sa jag däremot ingenting om. Vad är det då för ett resonemang du talar om, och vari består det felaktiga i detta resonemang.
 
För övrigt var det inte jag som talade om dinosaurier!
 
Därmed finns det (förhoppningsvis!) inte mer att tillägga för mig i den här saken.