NULL Skriv ut sidan - Fränka

Anbytarforum

Titel: Fränka
Skrivet av: Urban Sikeborg skrivet 2000-10-06, 07:21
Det finns inga genvägar i släktforskningen. Det finns ingen historieforskning light.
 
Det spelar ingen roll om man är amatörsläktforskare eller historiker av facket. Det är ändå en och samma metod att bedöma uppgifternas värde man använder för att återskapa det förflutna. Gör man inte det är det inte historia man ägnar sig åt.
 
Själva forumet är helt betydelselöst - det kan ju inte vara så att jag kan lämna mitt källkritiska tänkande i farstun bara därför att jag deltar i en diskussion på Anbytarforum. Jag tror att släktforskare kommer till Anbytarforum för att få hjälp i forskningen och svar på frågor eller för att hjälpa andra. Men om det som sägs här inte är baserat på fakta och trovärdiga källor kan jag lika gärna skriva in både Tor och Oden i mina antavlor direkt.
 
Källkritik är inte en fråga om ambitionsnivå utan om släktforskning. Det handlar inte alls om notapparater eller akademiskt språk. I grunden handlar källkritik om mycket enkla saker. Professor Bengt Hildebrand har beskrivit den så kallade historiska metoden på ett mycket bra och lättillgängligt sätt i sin Handbok i släkt- och personforskning (1961), kapitel 2. Jag har själv sammanfattat principerna för vad källkritik innebär inom släktforskningen i min artikel Ge historien liv! Om släktforskning och källkritik i Släktforskarnas årsbok 1998, för den som är intresserad.
 
Om källkritiken inte har en plats i den här diskussionen blir resultatet därefter. Till vilken nytta för vem? Du, Jörgen och andra får i alla fall fortsätta att utan dinosaurier som mig diskutera om fränder, fränkor, arvsrätt och bördsrätt, om det nu är så att det var det som var nyckelordet för diskussionen.