NULL Skriv ut sidan - Fränka

Anbytarforum

Titel: Fränka
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2000-10-06, 01:52
Urban Sikeborg skriver (5/10 21.54):
 
Mycket av släktforskningen handlar om metodik, att man grundar sina slutsatser på rätta förhållanden. Jag tycker i alla fall att det är självklart att våra slutsatser som släktforskare ska vara grundade på källkritik och kännedom om de källor och den tid de gäller.
 
Detta är ju självklarheter som varje seriös släktforskare instämmer i. Men mellan dessa båda meningar var följande instoppat:
 
Jörgen Tollesson må göra sig lustig över att jag kommenterade att hans uppgift om vad fränka betyder visserligen var rätt men byggde på ett felaktigt resonemang.
 
Och då blir det hela genast obegripligt. Det jag ursprungligen skrev var nämligen följande:
 
Ordet fränka är en sammandragning av frändkona. Rent språkligt betyder fränka alltså bara kvinnlig släkting.
 
Detta var allt jag skrev. Som alla kan se sa jag inget alls om vilka personer som ordet fränka har använts om genom tiderna. Men dessa två korta meningar menar alltså herr Sikeborg byggde på ett felaktigt resonemang. Är det någon som kan se något resonemang där över huvud taget - felaktigt eller riktigt?  
 
Eftersom det inte är så lätt att se på ordet fränka att det är en sammandragning av frändkona så upplyste jag om det. Jag gjorde alltså bara ett faktiskt konstaterande av vad ordet fränka betyder rent språkligt. Och det är ett konstaterande som är lika korrekt som att faster och moster är kortformer för fadersyster och modersyster.  
 
I den av Jojje Lintrup ovan citerade Svanska Akademiens Ordbok sägs också att fränka är kortform för frändkona. Vi får innerligt hoppas att Svenska Akademien har grundat sina slutsatser på rätta förhållanden och att man har kännedom om de källor och den tid de gäller, så att man kan få godkänt av herr Sikeborg.
 
Därmed har jag inte mer att säga i denna sak.