NULL Skriv ut sidan - Fränka

Anbytarforum

Titel: Fränka
Skrivet av: Åke Tilander skrivet 2000-10-05, 21:54
Hej Jörgen!
 
Det finns mycket man kanske skulle kommenterat i Urbans inlägg. De var långa och faktaspäckade och som sagt innehöll mycket man kunde fundera vidare kring, ifrågasätta och diskutera. Vilket i sig är positivt och roligt.
 
När det gäller ditt första citat tycker han att du inte skulle använt ordet alltså. Naturligtvis har ett ords ursprung, uppkomsthistoria och senare utveckling sin betydelse för hur vi idag tolkar och uppfattar det och för dess innebörd vid en viss historiskt given tidpunkt. Jag uppfattar det inte på det sättet att du gör anspråk på att genom att påvisa ordet fränkas historiska ursprung därmed slutgiltigt och otvetydigt bevisat dess innebörd. Jag uppfattar Urban däremot som att han missuppfattat och övertolkat det du skriver och därmed dragit slutsatsen att ditt resonemang principiellt är felaktigt.
 
Det andra citatet valde jag att inte ta upp. Jag tror nämligen att vi alla från början till slut varit överens om att uttrycket mina fränkor och fränder är synonymt med mina manliga och kvinnliga släktingar. När vi talar om ett kollektiv av fränkor eller ett kollektiv av fränder så kan även de närmaste släktingarna vara inkluderade. Det har som sagt inte någon invänt emot.
 
Men det var inte det som det konkreta exemplet gällde. Det gällde en viss namngiven kvinna som betecknades som Gabriel Gyllengrips närskylta fränka. Urban tycks mena (med risk för att jag misstolkat honom) att denna person mycket väl även kan vara t.ex. hans mor, syster, dotter. Min uppfattning är att man i det konkreta fallet skulle betecknat kvinnan som t.ex. Gabriel Gyllengrips faster inte fränka. På denna punkt verkar det som att vi inte kan komma till konsensus.