NULL Skriv ut sidan - Fru / fröken

Anbytarforum

Titel: Fru / fröken
Skrivet av: Ralf Palmgren skrivet 2005-03-04, 14:21
Vi hade för bara en kort tid sedan en diskussion i en annan dikussion om genealogisk och historisk grundforskning. Där påstod du precis som nu att jag bara studerat sekundärkällor men som jag redan då påstod är detta inte helt korrekt. Kanske till stor del då det är frågan om enbart ren släktforskning men då det är frågan om historisk forskning har jag alltid gått in på djupet med en specifik fråga och på så sätt noga studerat originaldokumenten eller så källpublikationer. Så självfallet har jag använt mig av litteratur PHT, SoH, ÄSF, SBL... men det viktigaste för att skapa ny information och göra en vetenskaplig forskning är nog att studera källorna (som visserligen också  kan vara litteratur...) och från dem skapa sig en helhet. Därför har jag även använt mig av BSH, DV, FMU, Hadorph, HSH, HUB men även då och då av otryckt material som jordeböcker i Riksarkivet...  
 
Du sade ju själv i den diskussionen att jag nog känner till hur man gör en vetenskaplig undersökning. Härmed tycker jag nog att denna diskussion är tämligen onödig!