NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-04
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2005-01-05, 16:19
Apropå Ann-Maris inlägg om mödravårdscentralen där både gifta och ogifta blivande mödrar titulerades 'fru' 1969.
 
Jag känner en man vars blivande hustru födde deras första barn på Norrköpings BB år 1944. Vid denna tid ansågs det definitivt ännu som skamligt att vara ogift mor - men läkare, sköterskor och biträden pekade effektivt ut en ogift, nyförlöst kvinna bland de åtta som delade sal genom att tilltala henne 'fröken'.
 
Mannen ifråga blev rasande när hans trolovade gråtande berättade hur nedlåtande en del av 'fruarna' på salen behandlade henne efter att hennes civilstånd basunerats ut. Han begärde ett samtal med klinikchefen där han krävde att samtliga barnaföderskor skulle tituleras 'fru', gifta eller inte - att helt slopa titel vid tilltal var inte tänkbart på den tiden. Hans argument var, förutom att ingen skulle bli behöva bli utpekad och utsatt för ringaktning, att en gravid kvinna/en mor de facto inte längre var någon 'fröken' även om hon var ogift.
 
Argumenten bet, ett par dagar senare gick nya instruktioner ut och alla barnaföderskor på Norrköpings BB tilltalades därefter 'fru'. Mannen - som var min far - var rätt nöjd med att ha åstadkommit detta.  
 
Någon gång i början av 70-talet upphörde fruandet och fröknandet i de flesta sammanhang. Numera är det bara min 85-åriga moster som adresserar sina brev till mig 'Fru Maud Svensson'.