NULL Skriv ut sidan - Demoiselle / Mademoiselle

Anbytarforum

Titel: Demoiselle / Mademoiselle
Skrivet av: Gunilla Johansson skrivet 2006-09-11, 13:48
Vad jag har läst så verkar det inte som han ansågs sig vara värdig en adelstitel, men jag har upptäckt att fler biskopars familjer adlades men sällan biskopen själv. Vet inte varför.
 
Men hela Svedbergs familj adlades (barn och biskopinnan) men inte biskopen själv. Däremot stod han i stor gunst hos kungafamiljen (även hos tidigare konungar än Karl XII).
 
Gällande biskopens son Jesper så var han den enda av hans söner som gifte sig och fick barn, det blev 16 barn (5 söner och 11 döttrar), varav 5 barn dog som små (2 söner och 3 döttrar).
 
Albrecht (den förväxlade sonen) dog drygt 12 år gammal (2 dagar efter sin mor), Emanuel (välkänd siare) hade ett trassligt kärleksliv och förblev ogift till sin död 1772 i London. Eliezer dog ung (27 År) 1716, gift 1715 med Elisabeth Brinck, men utan barn, vad jag har fått fram (osäkra uppgifter). Daniel, finns de få uppgifter om (kan ev avlidit som barn, nämns inte i faderns bok, eller i annan litteratur jag läst).
 
Svedberg själv uppger att han hade många fiender, bla stoppades hans psalmbok (1695), den hamnade i Usa och New Sweden till slut. Dock finns en del av hans psalmer fortfarande i dagens psalmbok.
 
Det finns mycket att berätta om denna biskop och även hans son Emanuel (som har en trosrörelse uppkallad efter sig), det senaste om Emanuel var väl att hans skalle återförenats, med resten av kvarlevorna som återfördes till Sverige i april 1908 via pansarskeppet Fylgia. Han begravdes i Uppsala Domkyrka, drygt 136 år efter han avled, men engelsmännen glömde skicka med hans skalle, som återbördades till Sverige för några år sedan.  
 
Men min fråga handlade inte om biskopen utan hans sondotter samt sondotterdotter och dess tituleringar som ogifta.  
 
Vilket jag fått svar på och tackar så mycket för.
 
Mvh
 
Gunilla