NULL Skriv ut sidan - Demoiselle / Mademoiselle

Anbytarforum

Titel: Demoiselle / Mademoiselle
Skrivet av: Gunilla Johansson skrivet 2006-09-10, 18:25
Jojje,
 
Upplysningsvis kan jag tala om att mormors farfar var biskop. Hans barn blev adlade pga av honom (även döttrarna)och hans nära relation med de kungliga bla var de dopvittnen till ett av hans barn som även är döpt efter änkedrottningen. Min dams mormor i sin tur gifte sig med en adelsman, så hon tappade aldrig sin titel.  
 
Däremot gjorde hennes dotter och dotterdotter det, men jag tror inte familjen ansåga att döttrarna gifte ner sig när de gifte sig med präster och militärer, dock förlorade de sitt adelskap. Den kvinnan jag pratar om var omgiven av präster, mostrar och fastrar samt syster och systerdotter som samtliga gift sig med präster.  
 
Prästerna var noga med att se sig som något högre än resten av församlingen, därav tror jag prästerna såg det som naturlig att titulera henne som mademoiselle/demoiselle/mamsell utan att hon behövde framföra det själv. Många av prästerna som skrivit in henne både som dopvittne/Hfl/in och utflyttningslängd var på något sätt släkt med henne.
 
Jag tror att prästerna var mycket lärda, förutom då i franska språket. Jag tror inte att de riktigt visste när de skulle använda sig av uttrycket mademoiselle kontra demoiselle. Därför är jag förundrad att faktiskt inte fler använde sig av uttrycket mamsell. Men franska språket var förstås finare och därför får man finna sig i olika uttryck för samma sak.
 
Mvh
 
Gunilla