NULL Skriv ut sidan - Demoiselle / Mademoiselle

Anbytarforum

Titel: Demoiselle / Mademoiselle
Skrivet av: Gunilla Johansson skrivet 2006-09-09, 01:43
Jojje,
 
Vad jag menar är att prästen kan använda både demoiselle och mademoiselle som titulering vid ett och samma dop (då har jag bara regerat men inte undersökt varför). Jag har stött på det ibland och nu börjat fundera vilken skillnaden var i tituleringen, när en dam är mademoiselle och en annan är demoiselle.
 
Min kvinna har blivit kallad både mademoiselle, demoiselle och mamsell i olika samanhang, detta under loppet av några få år. Jag tror inte formuleringen vid dessa få år svängde speciellt mycket, utan det var helt enkelt en språkförbistring hos en del präster och de använde den formuleringen som passade dem just då. Det var däri min fråga uppstod.
 
Sedan kalla det ganska utspätt var väl att ta i, med en mormor som adelskvinna ger mig bara en generation att få blodet till ganska utspätt och det anser jag vara en överdrift. Men som sagt hon var ju bara kvinna. Utspätt kan jag hålla med om, inget annat.
 
En av prästerna i hennes fall var för övrigt hennes svåger.  
 
Jag tror att imånga fall visste inte ens prästerna skillnaden mellan mademoiselle, demoiselle. Mamsell hade kanske varit lämpligare att använda för dessa damer, den titeln visste de flesta vad den innebar.
 
Mvh
Gunilla