NULL Skriv ut sidan - Cambrits hallsduk

Anbytarforum

Titel: Cambrits hallsduk
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2011-03-22, 11:36
Jag menade förstås i regi av häradsrätterna, det hade blivit krångligt att släpa hela boets lösöre och boskap till tingshuset . Jag tänkte tydliggöra att det handlade om just häradsrätter, eftersom flertalet av de bouppteckningar jag hittat innehållande dialektala ord har upprättats ute på landsbygden. Det blir då förståeligt att ord kunde stavas dialektalt, eftersom en bonde kanske inte direkt brukade använda franska ord i någon större utsträckning. Jag har en annan bouppteckning från 1790 bland mina anor, upprättad av en rådhusrätt, och där har alla franska klädespersedlar stavats rätt.  
 
Det jag funderade över var vilka som förrättade bouppteckningarna vid häradsrätterna, som jag förstått det utsågs två personer att värdera boets lösöre (i regel två bönder, åtminstone i Skåne). Det var ju självklart en skrivkunnig person som nedtecknade lösöret, och i regel var det väl klockaren (jag har flera exempel på att en av mina anor som var just klockare renskrev häradsrättens exemplar av vissa bouppteckningar) eller någon annan skrivkunnig person i socknen. Men i vissa fall har jag sett bouppteckningar med nästan naivt språk, mycket dialektalt och i princip talspråk. Vem kan då ha hållit i pennan?