NULL Skriv ut sidan - Bevis till PRV, namnbyte

Anbytarforum

Titel: Bevis till PRV, namnbyte
Skrivet av: Gunilla Nilsson skrivet 2014-03-05, 20:35
Hej
Jag skriver här i ren desperation om hjälp, det är så här att i juni år ska jag gifta mig med
min sambo sen 15 år, och då har vi en tanke om att ta min morfars efternamn Tiliander.
Jag har kontaktat PRV, och dom säger att det är 2 generationer som ska ha haft namnet.
Jag har också kontakt med Landsarkivet här i Lund. Nu kommer jag till det jobbiga.
Jag vet att min morfars far hette Oskar Vilhelm Tiliander Ljung, Ljung är då militärnamnet, han var  
nämligen Dragon i Tornaskvadron. Jag var också inne på en Gustav Bernhard Tiliander, som Oskars mor gifte sig med, men landsarkivet säger att det inte går att bevisa att Gustav var Oskars far, eftersom Oskar var född, just det oäkta, men har hette ju Tiliander efter Gustav. Min mor har berättat att när min morfar Sture Vilhelm Tiliander Ljung fick post från myndigheterna så stod det i efternamn Tiliander Ljung.
Men morfar dog 1972, och när skattemyndigheten tog över så står min morfar bara som Sture Vilhelm Ljung
Landsarkivet har kört fast och nu vet inte jag hur jag ska bevisa att min morfar verkligen hette Tiliander
precis som sin far Oskar. Summan landsarkivet är uppe i överstiger nu 2000:- bara i letandet. Folkbokföringen så står morfar
bara som Sture Ljung, men damen jag pratade med sa att det kan vara så att det kan ha försvunnit eftersom dom la in det manuellt.
Är det någon som har en ide hur jag ska gå vidare, när det verkar som dataåldern har tagit död på mitt släktnamn.
Morfars far Oskar Vilhelm Tiliander Ljung var född 27/1 1877 D.21/1 1922
Morfar Sture Vilhelm Tiliander Ljung Född 27/12 1904 D. 1972
Kan också berätta att morfar Sture var född oäkta, men hans mor Hanna gifte sig senare med Oskar Tiliander Ljung 1913 (tror jag det var)
Jag skulle vara evigt tacksam om någon vänlig själ kan tänka sig att hjälpa mig på rätt spår.
Jag vägrar tro att det ska vara kört, vi i familjen vet och jag vet att morfar hette Tiliander Ljung, nu ska jag bara
bevisa det, och det är fruktansvärt frustrerande.
 
Mvh
Gunilla Nilsson
Lund