NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 23 februari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 23 februari, 2009
Skrivet av: Magnus Eriksson skrivet 2009-02-19, 19:16
Tack för mång bra svar.  
 
Så ni menar att enda förklaringen till att svenska, finska, engelska och judiska efternamn har sina speciella karaktärer handlar om att samma mode/namnbildningstrend höll i sig i den aktuella landet i många hundra år? Det är klart, vi har ju liknande förnamn i många hundra år, så helt omöjlig förklaring är det ju inte.
 
En f.d. chef till mig berättade att hans pappa bytte stad och ville starta ett nytt liv gick han runt på kyrkogårdar och lästa på gravstenar för att hitta ett bra efternamn. Han fastnade för namnet Lindstein som han tyckte om och valde att ta till sig och sin familj. Det är ett judiskt namn, men familjen var inte judisk.  
 
Gällande min sista fråga: Vad kallas det när man behåller faderns patronymikon som efternamn, istället för att bilda nytt patronymikon av faderns förnamn? Efternamn helt enkelt? Eller släktnamn eller familjenamn snarare än patronymikon?  
 
Och när började införandet av den traditionen och hur sent bildade man patronymikon i Sverige? Wikipedia säger att bruket att använda patronymikon istället för efternamn avskaffades slutgiltigt år 1966. Jag har hittat det så sent som på 1930-talet.