NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 23 februari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 23 februari, 2009
Skrivet av: Magnus Eriksson skrivet 2009-02-18, 12:04
Hej,
 
Jag är lite skeptisk till ovanstående påstående.
 
Släktnamn som allmogen tar sig under 1600-, 1700- och 1800-talet har förvånansvärt lika karaktär. Det är vanligt att två naturobjekt sammansätts till ett namn, t.ex. Åkerstedt, Edlund, Hammarberg, Bergqvist, Nyberg, etc. Om man helt anarkistiskt bara anmälde namnbyte till prästen utan några regler eller något godkännande så borde väl namnen ha mer varierande karaktär?  
 
Fanns det kanske en lista med tillåtna eller rekommenderade släktnamn eller namndelar (naturobjekt såsom Åker och Ed), som man kunde välja mellan när man ville ta sig ett släktnamn?
 
Kunde inte prästen ha några invändnignar mot en anmälan av nytt efternamn, t.ex. om man tog sig ett efternamn som redan någon hade på samma ort? Man kunde väl knappast ta sig ett adligt namn eller ett kraftuttryck.  
 
Samma släktnamn dykter ofta upp på flera håll i landet under 1500- t.o.m. 1800-talet utan att man är släkt med varandra. I min släkt hittar jag flera Edlund som inte är dirket släkt men kommer från samma ort (Edsåker i Ljustorp). Berodde det på att namnen var en anspelning på byns namn? Eller borde jag kanske leta efter släktskap längre tillbaka?
 
Kan släktnamn använts i släkten trots att de inte står i kyrkboken? Marit Törnberg sa man i släkten om en kvinna född 1834, och kvinnans far hette mycket riktigt Carl Törnberg, men vad jag har hittat så skrev prästen bara att hon hette Marit Carlsdotter. Isåfall skulle det kunna vara så att det kan finnas släktskap på längre håll mellan folk som heter samma sak, man har behållit efternamnet inom släkten utan prästens vetskap.
 
Idag tar man sig ofta kvinnans efternamn när man gifter sig, om hon har ett finare eller mer ovanligt efternamn än mannen. Förekom sådant även förr?
 
Efternamnsbyten och släktnamn tycks följa lokala trender. I Ljustorps socken i Medelpad tar sig väldigt många i min släkt ett släktnamn vid mitten av 1800-talet. I Torps socken i Medelpad tar sig ingen i min släkt något släktnamn, man behåller inte ens faderns son-efternamn, utan barn som är födda på 1930-talet heter Nilsson därför att pappan heter Nils i förnamn. I andra delar av min släktforskning ser jag att faderns sonefternamn (såsom Eriksson) behålles av barn födda kring 1890. Stämmer detta även med er erfarenhet?