NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 februari, 2005

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 februari, 2005
Skrivet av: Helena Sköld skrivet 2001-01-04, 15:16
Hej alla!
 
Jag har i min släkt funnit flera exempel på manliga personer som skiftat namn flera gånger. Det är vanligt att detta sker i samband med flytt eller med ny sysselsättning, så som hantverkare och soldat.
 
Ett exempel som delvis förbryllar mig är Johannes från Nyed. Johannes bar namnet Larsson i 20 år fram till sin flytt till Karlstad, där han blev lärling (sedemera stadsmästare) Johannes Nyvall. Antagligen var det väl så att namnet var delvis inspirerat av hemförsamlingen Nyed. Fem år senare flyttade Johannes med hustru till Gräsås, Väse församling. Johannes byter nu till soldatnamnet Gräsman.  
 
Nu kommer det som överraskade mig, efter sju år som soldat bytte Johannes namn igen! Han bodde fortfarade kvar på samma gård och var fortfarande soldat. Nu blev han Johannes Grek.
När Johannes avskedades kom även efterföljande soldat (Jan Olsson) få namnet Grek, dvs Gräsman försvann helt som soldatnamn.
 
Det jag funderar på är varför bytte namn ännu en gång? Fick soldaterna själva välja sina namn, eller blev de tilldelade sina namn? Även om frågan faller lite utanför rubriken väljer jag att ställa den här: Varifrån kan soldatnamnet Grek härstamma ifrån?
 
Tacksam för synpunkter & ide?r!
MVH / Helena Sköld